Varainsiirtoverotuksen muutokset astuivat voimaan perjantaina 1.11.
Mikä kaikki muuttuu, ja mitä Sinun tulee ostajana tietää Verohallinnon uudesta linjauksesta varainsiirtoveron maksamisessa?
- Paperista varainsiirtoveron ilmoituslomaketta ei enää käytetä, vaan ilmoitukset tehdään aina sähköisesti.
- Varainsiirtoveron maksamiseen tarvitaan ostajan oma varainsiirtoveron viitenumero, jonka on oltava tiedossa kaupantekotilaisuudessa. Aninkaisten toimistojen käyttämässä ohjelmistossa on rajapinta suoraan Verohallintoon, joten voimme kysyä reaaliaikaisesti varainsiirtoveron viitenumeroa asiakkaamme puolesta. Ostaja näkee oman viitenumeronsa ja Verohallinnon tilinumeron joko OmaVero-palvelusta, tai hän voi kysyä niitä puhelimitse.
- Varainsiirtoveron maksu on marraskuusta alkaen ostajakohtainen. Jos kaupassa on useita osapuolia, jokainen ostaja maksaa oman osuutensa varainsiirtoverosta omalla viitenumerollaan.
- Marraskuun alusta alkaen myös kiinteistöjen osalta on annettava varainsiirtoveroilmoitus. Ilmoituksen tekee ostaja itse joko OmaVerossa tai paperilomakkeella.
Mikä sitten taas ei muutu?
Varainsiirtoveroprosentit ja veron laskeminen säilyvät ennallaan. Myöskään ilmoittamisen ja maksamisen määräajat eivät muutu.
Mikäli Sinulle tulee kysyttävää varainsiirtoveroon tai sen maksamiseen liittyen, älä epäröi ottaa yhteyttä lähimään Aninkainen toimistoosi.
Katso lähin toimistosi täältä